Заманбап асфальт эмне үчүн тез бузулат?

Япон окумуштуулары заманбап асфальт эмне үчүн тез бузулуп жаткандыгын аныкташты. Бул тууралуу эл аралык building-tech жазды.

Көпчүлүк жолдорго жана тротуарларга асфальт төшөлгөн, ал дүйнөдө кеңири жайылган курулуш материалдарынын бири. Асфальттын тегиз катмарында унаалар мүмкүн болушунча түз жүрүшөт, адамдар тротуарларда мүдүрүлбөйт. Бирок, бул жаңы жабылган жана анда эч кандай зыяны жок болгон шартта гана.

Асфальт 1800-жылдары кеңири колдонула баштаган жана ошол мезгилдерде ал абдан бышык болгон – ал жаратылыштын каарынан же көптөгөн унаалардын салмагынан корккон эмес. Заманбап асфальт төшөлгөндөн кийинки алгачкы айларда эле бузула баштайт.

Жапон окумуштуулары асфальттын морттугунун себеби эмнеде экендигин так аныктап, эксперимент жүргүзүштү

Асфальт деген эмне?

Илимий жактан алганда, асфальт – бул 100 градус цельсияда эрий турган кара зат болгон таш чайыры. Бул материал жолдорду курууда, учуп-конуу тилкелерине чейин жигердүү колдонулат.

Асфальттын айрым желимдерге жана лактарга кошулуп, жада калса сүрөт тартууда дагы жогорку класстагы заттын колдонулушу көпчүлүк үчүн күтүлбөгөн нерсе болушу мүмкүн. Бирок асфальт табигый жана жасалма жолу менен келип чыккандыгын эске алуу керек. Табигый асфальт лактар ​​жана башка заттар үчүн компонент катары, ал эми жол куруу үчүн жасалма асфальт гана колдонулат.

Жол асфальтын, туура аталышы асфальт-бетон. Бул курулуштун материалына адатта майдаланган таш, кум, минералдык порошок жана битум кирет. Алгачкы эки компонент белгилүү, бирок акыркы эки термин эмнени билдирет?

Толтургуч деп дагы аталган белгилүү минералдык порошок, же башкача айтканда, филлер – бул майдаланган акиташ жана өнөр жай калдыктарынын аралашмасы. Бул жабууга механикалык күч берет жана ошол эле учурда аны бир аз ийкемдүү кылат.

Битум, мурун “топурак чайыры” деп аталган, углеводороддордун жана алардын туундуларынын аралашмасы. Эгер химияга терең басым жасабаганда, анда бул кара жана илешкек зат, ал асфальттын башка бардык компоненттерин жабыштырат.

Кызыктуу факт: Улуу Британияда биз көнүп калган асфальт-бетон-тармак деп аталат. Ал эми Европада асфальт кадимки курамга ээ, бирок ал татаал ыкма менен төшөлгөндүктөн, күчү жогору, бирок ал кымбатыраак болот. “Европалык” асфальттын негизги өзгөчөлүгү, аралашма 250 градуска чейин ысыйт, андан кийин ал аябай жумшак болуп, жерге оңой төшөлөт.

Эмне үчүн асфальт тез бузулат?

Акихиро Мориоши баштаган Япониялык окумуштуулар тобу заманбап асфальт 1960-жылдары өндүрүлгөн материалга караганда тезирээк бузулуп жаткандыгын байкады. Сапатынын төмөндөшүнүн себебин билүү үчүн окумуштуулар дүйнө жүзүндөгү асфальттын үлгүлөрүн, ошондой эле 60 жаштан 120 жашка чейинки асфальттын сыныктарын изилдешти. Илимий иштин жүрүшүндө алар колдонуу шарттарын кайрадан түзүп, асфальт структурасынын өзгөрүшүн компьютердик томограф аркылуу байкап турушту.

Илимпоздор эски жана жаңы асфальттын бир маанилүү айырмачылыгын аныкташты – заманбап материалдар өтө эле көп керексиз компоненттерди камтыйт. Сөз фталаттар, фосфаттар жана башка химиялык бирикмелер жөнүндө болуп жатат, булар жаратуу учурунда кокустан материалга кирип кетет.

Ашыкча заттардын концентрациясы өтө төмөн жана 0,0012 пайыздан 0,25 пайызга чейин гана. Бирок мунун төшөлгөн күндөн тартып бир нече айдан кийин жолдун бети морт болушуна, анда тешикчелердин пайда болушуна алып келет.

Окумуштуулар ошондой эле, асфальттын бекемдиги каптоочу суудан арылтуучу компоненттин эсебинен төмөндөй тургандыгын аныкташты.

Пикир калтыруу

Сиздин E-mail дарек жарыяланбайт! Керектүү талаалар жылдызча менен белгиленген

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.